Pressmeddelande -
NY KOLLEKTION FRÅN BUBBLEROOM FOKUSERAR PÅ HÅLLBARHET
På Bubbleroom vill vi alltid bli och göra bättre. Ur den gemensamma drivkraften har Bubbleroom Ateljé utformats, ett koncept där vi utmanar oss själva att tänka stort och göra annorlunda med syfte att hitta mer hållbara lösningar - utan att tumma på vår passion för mode.
Bubbleroom har flertalet högt uppsatta hållbarhetsmål där innovation kommer vara avgörande för att vi ska nå hela vägen. Genom innovation kan företag och samhällen utveckla resurssnåla teknologier, cirkulära affärsmodeller och energieffektiva processer som minskar vår klimatpåverkan.
Som ett första steg inom Bubbleroom Ateljé lanserar vi nu en mindre kollektion där nya arbetssätt inom design, inköp, marknad och tech möts – allt med hållbarhet som gemensam nämnare. En kollektion som är sourcad, designad och tillverkad i Borås.
Kollektionsframtagningen startar med tidigare outnyttjade resurser som genom Bubbleroom Ateljé får en ny chans. Genom Boråsbolaget REKOTEX har vi haft möjlighet att köpa in vackra kvalitetstyger från välkända skandinaviska varumärken som blivit över från tidigare kollektioner. De cirkulerade tygerna har sedan inspirerat designen och bestämt orderkvantiteten, istället för tvärtom, allt för att minimera mängden produktionsavfall och använda de resurser som redan finns. Produkterna har sedan sytts upp lokalt hos designstudion XV Production, även dem baserade i Borås.
Bubbleroom lägger alltid mycket tid på passformen av våra produkter, men vi vill samtidigt minimera mängden prover som tas fram under produktframtagningen. Inom Bubbleroom Ateljé har därför våra Direktriser haft möjlighet breddat sina kunskaper i design- och mösterprogrammet CLO3D ytterligare, där samtliga plagg provats av digitalt som ett första steg. Vår marknadsavdelningen har sedan tagit vid genom att utforska rörlig 3D-vissualisering för att presentera materialen för våra kunder på ett nytt sätt.
Även techavdelningen har varit en viktig del av projektet, något som syns främst genom vår första modell för ett digitalt produktpass. Varje plagg har berikats med en unik QR-kod som skannas av kunden för att få tillgång till detaljerad produktinformation, skötselråd, stylingtips med mera.
- Vi tror att små framsteg kan bana vägen för stora förändring. Flera anpassningar har gjorts på insidan som inte alltid syns på utsidan. Det har handlat om alltifrån att designavdelningen startat sin process med att titta i andras papperskorgar, till att techavdelningen anpassat våra system för nya typer av inköpsprocesser. I förlängningen innebär det att Bubbleroom Ateljé öppnat upp för nya sätt att tänka och arbeta. Marielle Krus, Hållbarhetchef Bubbleroom
Kollektionen lanseras den 27/3.
Ämnen
Kategorier
Regioner
Bubbleroom är ett av Nordens snabbast växande e-handelsbolag inom mode med en tydlig vision om att bli marknadsledande som livsstilsdestination för lyxigt, glammigt och feminint mode. Bubbleroom har sin primära kundbas i Norden med distribution till delar av Europa via Zalando. Bubbleroom grundades 2005 som en webbshop för exklusiva varumärken och har sedan dess utvecklats till att vara en etablerad marknadsaktör inom festmode och vardagliga kläder.